28.4.06

17 - Hati milik nona

Malam itu. Kami pernah bersama menyaksikan pertunjukan orang bermain ular. Dia dan saya. Dia yang mulanya saya sangkakan sebagai penjual vcd. Dan saya singgah di tapak pesta tanpa tujuan.

Dia yang mulanya saya sangkakan sebagai nona penjual vcd paling mengancam. Persis seorang artis. Dan dia bergambar kenangan bersama ular besar yang tiada bisa.

"Sudah lama menjual vcd?" tanya saya.

"Tidaklah. Baru hari ini saja," balasnya sambil tersenyum.

Ah, senyuman itu. Seperti pernah melihatnya. Tapi.. di mana?

"Awak model?" tanya saya lagi.

"Ya, model iklan sambilan."

Sedikit tersentak, saya meneliti air muka pada wajahnya. Masih dengan senyuman itu pada wajahnya yang bersahaja. Wajah yang bukan rahsia.

Dan benarlah, sejurus itu saya teringat. Dia pelakon dalam iklan tv. Telefon prabayar.

Hotlink. Cari gadis idamanku.

Lalu musim panas itu berlalu pantas. Sampai ke detiknya dedaun autumn memaparkan warna-warninya.

Bukit Jalil ke Kuala Lumpur dan Kansai. Imaginasi di awan biru. Dan dari teman, saya dikhabarkan nona yang mulanya saya sangka sebagai penjual vcd itu sudah melangkah. Dia kini pelakon drama bersiri.

Malam kelmarin akhirnya saya saksikan lakonannya. Dia dan gol. Nona masih seperti dulu. Paling manis. Sama seperti ketikanya kami singgah di kedai makan berhadapan Sekolah Kebangsaan Leftenan Adnan. Dulu.

Nasi lemak habis dimakan. Namun kertas pembungkusnya masih terpapar. Dan tulisan akhbar itu masih jelas kelihatan.

Nona manis kacukan Myanmar-Arab itu. Hari ini dia sudah ada pilihan hati.

31 Comments:

At 28/4/06 6:10 PM , Blogger Rie said...

nona itu pasti manis. semanis nonamu. semanis teh o ais yang aku minum ini.

 
At 28/4/06 6:53 PM , Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Aku masih meneka-neka siapa nona itu... maklumlah aku jarang menonton bioskop kalau cerita melayu.. tapi rasanya aku kenal...

 
At 28/4/06 6:58 PM , Anonymous Anonymous said...

Nona manis..
Nora danish..
ahaiiii cik mek molek.
tak sangka pulak dulu dia jual vcd.
hmm..dulu siti pon jual nasi lemak.kan? itulah tuah dia.

 
At 28/4/06 7:10 PM , Blogger coklat~vanilla said...

lelaki pilihan nona itu
bagaimana rupanya sekarang ya?
kerana dulu
lama dahulu
ketika dia masih bersekolah
di malaysia
bukan di luar negara
aku suka melihat wajahnya
yang tembam,
yang cute mungkin?
bukan di depan mata
hanya di majalah
tentang 'wanita'
x salah aku laa....

 
At 28/4/06 7:53 PM , Blogger Unknown said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 28/4/06 7:54 PM , Anonymous Anonymous said...

"Nona manis kacukan Myanmar-Arab itu. Hari ini dia sudah ada pilihan hati."

anda berhajat dengan diakah? saya kasihankan anda. ngorat aje weh!

 
At 28/4/06 9:04 PM , Blogger my journey said...

salam..
awek kacukan myanmar-arab?siapakah dia..artis mana? nak tau boleh?tak ku sangka kuncihilang berjumpa artis..hahaha

 
At 28/4/06 10:39 PM , Blogger Petiais said...

dia senyum?hoh aku senyum buruk..muahaha bunga byk lagi..yg berkurang lelaki..muahaha

 
At 29/4/06 1:47 AM , Blogger Kaklong Syikin said...

oh..si Nora danish heroin "Puteri" tu?

kalau betul dia, tak lamalagi jd menantu x menteri besar perak, Ramli Ngah talib

 
At 29/4/06 10:39 AM , Anonymous Anonymous said...

wa wa wa. tak mintak otograf?

 
At 30/4/06 1:30 PM , Blogger kasutVINCCI said...

wah...patut lah nona manis. rupanya nora danish. Dah milik org. Bakal. Tapi kakak dia kan lawa jugak. Nadia nadish.

 
At 30/4/06 9:25 PM , Anonymous Anonymous said...

Singkat benar kau di Malaya. Tidak sempat hendak minum Earl Grey bersama-sama.

~ naga

 
At 1/5/06 11:45 AM , Blogger Em said...

Ola

Wah u seemed to be so enchanted wif her...

 
At 2/5/06 12:10 AM , Anonymous Anonymous said...

Syyyyyyyyyyyyyyyyyt!!! :)

-naga

 
At 2/5/06 2:15 AM , Blogger kunci hilang said...

esis,
teh ‘o’ ais yang manis mungkin kebiasaannya ada di Terengganu.
Teh ‘o’ beng.

blackpurple,
mungkin mengena. ;)

won,
fakta 1: vcd yang dijual itu hanya satu tajuk. celak mak andam.
fakta 2: lalu terbukti nona itu bukanlah penjual vcd sebenarnya.

cempakabiru,
hmm.. saya pun tiada idea. Tapi ayahnya yang ketika remajanya dikatakan nakal itu selalu keluar tv.

gitartong,
cadangan yang menarik. Boleh dipertimbangkan kot ;)

my journey,
dia. Nona manis.
Ya. Jarang benar saya berjumpa golongan artis. Dan bila berjumpa, kadang-kadang saya tidak tahu dia itu artis. :(

petiais,
saya teringatkan satu tajuk lagu: Bunga Tanjung.
Tapi iramanya sudah lupa. :)

syikin,
jangan lupa makan nasi minyak ya.

op,
haha. Tidak. Belum ada idea ketika itu.

naga,
Earl Grey tersohor di KL. Agak-agak di mana ya? Saya di sekitar Lembah Kelang 75 jam sebelum berangkat dari tanah melayu.

Oh ya.
syyyy! Ha ha.
Wakatta. :)


em,
seolah-olah.
:)

 
At 2/5/06 9:47 AM , Blogger sinaganaga said...

Petang esok free?

 
At 2/5/06 1:57 PM , Anonymous Anonymous said...

melepas lah lagi

apa nak jadi
apa nak jadi
sampai sekarang
....

 
At 2/5/06 2:14 PM , Blogger Izhal said...

dapat diskaun tak beli dengan dia? tak dapat pun takpe,janji nampak dia...

 
At 2/5/06 2:46 PM , Blogger jiGOMorrison said...

Bro,
Dah check e-mail? Ada jemputan untuk kau.

 
At 2/5/06 3:28 PM , Blogger kunci hilang said...

sinaganaga,
to omoimas.

ron97,
ha ha.
bukankah itu lirik lagu tan sri juga. :)

izhal,
harga promosi. Tapi saya tak beli. :D

tujuh86,
sudah dibalas.
'ngeteh' dan KL menjerit lagi.

 
At 2/5/06 5:33 PM , Anonymous Anonymous said...

owhhhh...si nona itu rupanya..tp dengar nye hatinya sudah dimiliki...hehehe

 
At 3/5/06 12:48 AM , Anonymous Anonymous said...

laa....ye ke??

tak pe lah,takde jodoh awak dengan dia...

 
At 3/5/06 8:15 AM , Anonymous Anonymous said...

saya suka singgah di sini. kisah kamu selalu saja buat saya tersenyum.

 
At 3/5/06 9:45 AM , Blogger Sir Mute Key Chicks said...

erk.entry pasal nora danish ker?haha.comey.dia memang comey.ahaha

 
At 3/5/06 9:54 AM , Blogger zino said...

nona nona zaman sekarang.. siapa nona manis tu ya..

 
At 4/5/06 12:04 PM , Blogger Sya said...

Siapa ye nona tuh?

 
At 4/5/06 2:21 PM , Blogger Unknown said...

nona? cun tak?

 
At 5/5/06 11:48 PM , Blogger spyz said...

lain kali balik bawak 'tisu' lebih tau.. ahaha...

 
At 6/5/06 9:48 PM , Blogger Em said...

Ola

Hmm bila nak update ni?

 
At 7/5/06 11:21 PM , Blogger kunci hilang said...

kadok,
begitulah desas-desusnya. Kalau dijemput tapaukan nasi minyak ya.

nurul bahiyah baharudin,
takpe. ;)

tudungperiuk,
dan saya suka bila kamu tersenyum.

semut,
siapa bilang gadis kacukan tak comel?
ha ha.

zino & kak sya,
ada la. Model iklan hotlink satu ketika dulu. :)

orochimaru-sama,
cun!

sleepless in gelugoq,
kamu mengingatkan saya kepada salah satu lagu Allahyarham Sudirman.
'Milik siapakah hati ini..'

spyz,
petang tadi saya ke Umeda. Ada dapat tiga 'tisu'. :D

em,
ola.
Di atas sana. :)

 
At 13/5/06 7:21 PM , Blogger kunci hilang said...

kasutvincci,
oh, nadia nadish? Unik namanya.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home