28.3.06

8 - Suatu hari yang damai

Saya mengagumi impiannya. Dia pernah melahirkan hasrat untuk meneroka angkasa raya dan menjelajah ke seluruh pelusuk benua. Dia bercita-cita untuk menjadi seorang yang petah berbahasa inggeris. Macam Namie Amuro, katanya.

Aida Miyuki sebenarnya boleh berbahasa inggeris. Malah keupayaannya lebih baik berbanding kebanyakan kakitangan yang lebih senior di sini. Sayangnya, dia begitu pemalu. Lebih-lebih lagi untuk mempraktiskan bahasa tersebut di tempat kerja atau ketika berada di kelompok rakan-rakan sebangsanya.

Dan hari itu Miyuki meminta saya berkata sesuatu menggunakan bahasa inggeris. Dia berpakaian kasual. T-shirt hitam dan jeans biru muda.

“Your hair is pretty,” spontan saya bersuara seraya memandang rambut perangnya yang menjurai. Saya berkira-kira rambut itu mungkin dicemburui kakitangan wanita yang lain.

“Ha ha.. sore wa kantan da yo..” Miyuki berkata sambil tertawa kecil. Wajahnya sedikit kemerah-merahan. Comel.

Saya mengalihkan pandangan ke luar sambil mengetuk-ngetuk kelingking di hujung meja. Mencari ayat yang lebih sesuai.

“You are the eighth wonder of the world.”

“aa..?” Miyuki.

22 Comments:

At 28/3/06 2:55 AM , Blogger aNIe said...

heheh...ayat power tu...

 
At 28/3/06 3:07 AM , Anonymous Anonymous said...

“Ha ha.. sore wa kantan da yo..”

"janganlah puji saya sebegitu, malulah!" maksudnya. betulkah? cuba2 saja..

 
At 28/3/06 9:28 AM , Blogger blackpurple @ jowopinter said...

kalau aku jumpa dia akan ku katakan, :njalok ambung keneng?"

 
At 28/3/06 11:12 AM , Blogger Masy said...

apa erti 'sore wa kantan da yo' tu??

 
At 28/3/06 12:55 PM , Blogger Petiais said...

saya kira ..tak khatam lagikah ayat romeo awak sebelum mengayat..hahaha

 
At 28/3/06 1:09 PM , Anonymous Anonymous said...

wakatta... nak mengayat rupanya. sekali awek gelak pulak. kantan de ne. hehe...

 
At 28/3/06 1:48 PM , Blogger zura lias said...

kenapa abaikan blog yg lama?bakal ditalkinkan ke?atan akan terhapus dari imaginasi saya.

 
At 28/3/06 2:25 PM , Anonymous Anonymous said...

ooo...mengayat ekkk...hehehe...kalau dia tidak cantik...takkanlah ia diperbandingkan dgn 7 wonders tu...hehehe...

 
At 28/3/06 4:47 PM , Anonymous Anonymous said...

saya hanya tahu 'kage bunshin no jutsu' sahaja, iaitu ayat sakti Naruto semasa dia mempraktikkan jutsunya. :)

 
At 28/3/06 11:12 PM , Blogger Rie said...

aku tahu "sayonara" je.
perkataan paling romantik ape.

 
At 28/3/06 11:28 PM , Blogger WRA said...

nan desuka? belum khatam lagi la ayat jepun ni...ehhehehhehe

 
At 29/3/06 12:00 AM , Blogger Saudari Lee said...

hello! bloghopped my way here. good blog! wanna link up? take care!

 
At 29/3/06 12:12 AM , Anonymous Anonymous said...

“Ha ha.. sore wa kantan da yo..”

maksud dia, " ha ha.. yang ni senang je"

gitu kan?

 
At 29/3/06 2:25 AM , Blogger Kaklong Syikin said...

hmm pandai perayat...

 
At 29/3/06 7:55 AM , Blogger Em said...

Ola

Wow thats a new line!!!

 
At 29/3/06 11:56 AM , Blogger ibuVouge said...

membalas kunjungan
lepas ni sure tiru ayat tu

errr, dah kat jepun tu..kongsi la jepun recipe.

 
At 29/3/06 1:02 PM , Blogger Unknown said...

patutnya 9th wonder of the world.. hihi..

 
At 29/3/06 3:51 PM , Blogger cik puan daun said...

ahahaha..

senyum simpul.. poyo.. but it work.. :)

 
At 29/3/06 5:14 PM , Anonymous Anonymous said...

menarik..& cantik!
keep up the good work...
anda juga sudah masuk dlm list blog kegemaran saya!

 
At 29/3/06 9:05 PM , Blogger sinaganaga said...

Kunci,
Anone... MIYUKI jugakah namanya? Ha ha.

 
At 29/3/06 10:17 PM , Anonymous Anonymous said...

wa wa wa ayat power sungguh. hehe.

 
At 30/3/06 12:22 AM , Blogger kunci hilang said...

‘gulp!’

Frasa 1: sore wa kantan da yo
Penafsiran yang menarik, gitarlele (eh, ke mana perginya tong?).
masy & alex lacey,
sore wa kantan da yo maksudnya ‘yang itu senang ajelah’, seperti kata anon (12:12).

Frasa 2: You’re the eighth wonder of the world
kak lady & op, saya tiada tolok untuk menentukan ‘kuasa’ ayat. Ha ha.
Saya sekadar ingin memberi peluang kepada pendengarnya (Miyuki) mencongak minda.
orochimaru-sama, tempat kelapan ini dah diambilalih oleh pendengarnya.

cik daun,
berhasil dari sudut pandangan yang mana?
(saya tahu, senyum simpul kamu tidak ‘poyo’).

Frasa 3: njalok ambung keneng? oleh blackpurple
Yang ini saya tidak tahu maksudnya.
Saya ingin tahu.

petiais,
bukan saja tidak khatam. Malah tidak pernah mengikuti matapelajaran romeo itu. ;)

zura lias,
Oita berada di luar jangkauan ketika ini. Beratus-ratus kilometer dari kediaman saya.

hana kirana,
saya tidak menyangka kamu peminat Naruto rupanya. Selalu mempraktiskan ayat itukah?

esis,
sayonara menjadi romantik apabila disebut oleh Kiroro ketika mendendangkan Hitotsubu no namida.
sayonara berubah menjadi kejam apabila dituturkan Boss Matsumoto sebelum membunuh papa dan mama Oren-ishii.

ladylee,
hey you. Take care too. :)

em,
ola also a new one. For me.

ibuvouge,
nanti saya cuba dapatkan resipi takoyaki.

syikin,
setiap kali orang menyebut ‘perayat’ saya pasti akan teringatkan ‘perangat’.
Saya pandai perangat air.
-wink-!

sinaganaga,
Bukan.
Bukan MIYUKI. Saya percaya begitu walaupun kebarangkaliannya bukan sifar.

sleepless in gelugoq
arigatou. Gambarimas!
Eh…?!

anon 5:14
banyak perkara yang menarik dan cantik di mana-mana. Dan kasut kamu juga cantik. Sekurang-kurangnya saya percaya begitu.

atok,
hontoni wakatta?
kantan janai kedo.

kadok,
cantik belum pasti. Tapi memang ‘ajaib’.

.
.


Oh! kamu, kamu dan anda.. sudah salah sangka ya.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home