2.3.06

2 - Tukang gunting

Saya menerima kunjungan seorang rakan dari Malaysia yang kebetulan datang ke Osaka atas urusan kompeni. Bukan selalu apartmen kecil saya didatangi tamu yang boleh berbahasa melayu, jadi masa sebegini agak istimewa.

Ayim menegur rambut saya yang semakin panjang, dia nampak agak terkejut. Saya tidak pelik, kerana dia tidak pernah melihat saya berambut panjang selama ini.

Saya tidak mahu memberi alasan bayaran khidmat gunting rambut di sini mahal kerana itu bukan penyebabnya. Saya cuma ingin membuat perubahan. Saya memang tidak konsisten, terutama di dalam soal berfesyen.

Saya pernah ditanya Tetsuro yang kehairanan kerana saya tidak memendekkan rambut sepanjang berada di sini. Dia ingin tahu adakah agama saya melarang memotong rambut di kedai gunting yang tukang guntingnya bukan Islam.

Oh, tentu sekali tidak, Tetsuro. Rambut saya bukanlah leher ayam.

15 Comments:

At 2/3/06 11:02 AM , Blogger coklat~vanilla said...

slm.tq coz sudi melawat blog saya.awak bekerja or study di bumi matahari terbit tu?

 
At 2/3/06 12:46 PM , Blogger hana_kirana said...

ohh kamu di Osaka? ya saya juga ingin bertanya soalan yang sama seperti cempaka biru :)

 
At 2/3/06 5:42 PM , Blogger dinoor said...

ya saya pun mau tanya itu soklan jugak...

baca post macam kerja aja bunyinya

 
At 2/3/06 7:06 PM , Blogger jiGOMorrison said...

Dude!
Dua entri pertama kau ni pun dah menangkap. Harap, teruskan menulis. Sampai ke akhirnya.

 
At 2/3/06 10:38 PM , Blogger kunci hilang said...

cempakabiru, hana_kirana & mydinz,
saya bekerja

tujuh86,
terima kasih. Insya-Allah, saya menulis selagi termampu.

 
At 3/3/06 1:52 PM , Blogger Yume said...

bos tak marah ke rambut panjang? mcm PM Koizumu ke?

 
At 3/3/06 4:58 PM , Blogger Rie said...

baru semalam saya masuk blog kamu. hari ini kamu udah letakkan tapak kaki di blog saya. TQ.

harap kamu tak gunting rambut tu. sebab rambut panjangmu sangat cantik..

 
At 3/3/06 10:12 PM , Anonymous Anonymous said...

abang saya dulu pun tidak digunting rambutnya. bila balik msia setiap musim panas baru sibuk cari barber!

 
At 3/3/06 10:12 PM , Anonymous Anonymous said...

alamak... anonymous itu saya - tuan tanah.

 
At 4/3/06 12:13 AM , Blogger aNIe said...

assalamualaikum...kucing ni hilang di Osaka rupanya...Selamat Datang ke Dunia Blogging....moga kucing ni rajin menulis...

Kalau gunting rambut tu mahal sgt...gunting le sendiri...senang aje...dok depan cermin...zap sana..zap sini...trim sana trim sini...siappp!! :-)

 
At 4/3/06 12:16 AM , Blogger aNIe said...

hahaha...golek2 ketawa ni...kak lady ni dari hari tu masa kunci masuk blog akak...akak dok baca kucing hilang...rupanya kunci hilang...wakakak...dah rabun rupanya akak ni...atau pun runsing ku dah ke tahap maksima...??

 
At 4/3/06 12:36 AM , Blogger kunci hilang said...

nectar,
bos tak marah
tapi kadang-kadang, bos mungkin
cemburu.
PM Koizumu?
tidak. :).

sesuka hati kau,
saya sukakan adjektif 'cantik'.
Untuk rambut.

tuan tanah,
mungkin abang kamu sukakan khidmat tempatan.
Di Malaysia, menteri juga boleh berperanan sebagai tukang gunting.
Secara 'live'.

kak lady,
w'salam.
saya tiada bakat bergunting.
dan
kalau menjadi kucing, lebih elok kalau tidak bergunting langsung.
:)
jangan runsing.

 
At 4/3/06 2:25 PM , Blogger hana_kirana said...

saya suka melihat lelaki berambut panjang (yang terjaga rapi tentunya, bukan yang busuk dan menggerbang mengalahkan cik ponti yang ketakutan bila terjumpa paku)

 
At 18/9/08 10:00 AM , Blogger Mister Ry said...

suka fesyen rambut yg mcm mana?

 
At 19/9/08 1:43 PM , Blogger akira said...

enchek..
apa sedang jadi dengan blog anda........
taihen machimasu yo..kaite kudasai yo..

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home