3.4.06

10 - Nombor satu, siapa?

Hari yang damai itu.

Miyuki meneliti frasa yang saya tuliskan di atas memo pad. “You are.. kimi wa..,” perlahan dia menyebut dan menterjemah satu persatu. Seperti mengeja. “The eighth.. ermm? Eighth?

daihachi desu,”

ermm..wonder?

Ketika itu saya memang tidak tahu bagaimana hendak menerangkan maksudnya kepada Miyuki. Mujur ada tangki kata. Memang. Ia cukup berguna.

Jadi saya kira seterusnya Miyuki sudah faham makna frasa itu. Dia tersenyum. Mungkin gembira kerana dapat mempelajari makna beberapa perkataan bahasa inggeris yang baru. Makna sahaja, bukan maksud. Saya fikir begitu.

‘You are the eighth wonder of the world’.

Saya tidak salah. Beberapa ketika kemudian wajahnya berkerut.

“Eh, kenapa saya yang kelapan. Nombor satu, siapa?” Miyuki. Dalam bahasa jepun.


II

Cik Engku yang baru saja menerima ijazah sarjana muda dari Universiti Kobe memberitahu saya pemilik restoran Naan Inn itu namanya Haslam. Orang Pakistan. Tapi bukannya tukang masak yang saya maksudkan sebelum ini.

Ternyata saya bukan saja tidak prihatin dengan nama makanan . Malah saya juga kurang mengambil tahu tentang siapa empunya kedai makanan. Kata cik Engku lagi, Haslam itu, isterinya wanita jepun.

35 Comments:

At 3/4/06 1:32 AM , Blogger Petiais said...

haha haah kan tak terfikir nak tanya sape yg first tuh..sungguh jujur gadis ini ..haha

 
At 3/4/06 6:34 AM , Blogger tuan tanah said...

Hebatlah Miyuki! kui kui kui...
Lalu kamu jawab apa?

 
At 3/4/06 8:57 AM , Blogger loppiess said...

terkenang masjid Kobe. Bacaan Imam Pakistan dan bunyi keretapi yg lalu.

 
At 3/4/06 12:58 PM , Anonymous Anonymous said...

yang first tu saye... [emoticon malu-malu] kekekekeke

 
At 3/4/06 1:16 PM , Anonymous Anonymous said...

ternyata si miyuki sangat jujur...tidak tau apa yg tersirat...

 
At 3/4/06 6:41 PM , Blogger lynn said...

dari naan in, selangkah ke atas bukit, belok ke kanan di situ lah kami. jemputlah singgah ;)

 
At 3/4/06 10:09 PM , Anonymous Anonymous said...

'the first wonder of the world' itu, saya!

 
At 3/4/06 10:15 PM , Blogger Rie said...

miyuki adalah gadis paling luruusss di jepun ketika ini. sungguh. kasihan

 
At 3/4/06 11:48 PM , Blogger zino said...

nama haslam tu macam sama je dengan tokei restoren yg zino selalu pegi tu.. hehe

 
At 4/4/06 12:03 AM , Blogger Sri Diah said...

Salam dari KL. sungguh jujur Miyuki tu ;-)

 
At 4/4/06 12:23 AM , Blogger Kaklong Syikin said...

org jepun tak pandai main bahasa tersirat ke?

 
At 4/4/06 12:23 AM , Blogger Ku Keng said...

Adakah restoran itu franchise restoran yusuf haslam di KL ni?

 
At 4/4/06 2:05 AM , Blogger aNIe said...

hehehe...Miyuki masih tak faham...

 
At 4/4/06 6:08 AM , Blogger dinoor said...

hahaha amik kau... dulu kononnya ngayat power!

sekarang camna nak jawab??

err, kau cakap aja first wonder tu Siti Nurhaliza. baru dia faham apa MAKSUD frasa tu... hehe..

 
At 4/4/06 9:03 AM , Anonymous Anonymous said...

AHahaha.. comelnya miyuki tu!!

 
At 4/4/06 3:48 PM , Blogger WRA said...

general knowledge? saya diberitau org Jepun sebenarnya faham bahasa Inggeris tetapi tidak mahu mempraktikkannya....

pernah berinteraksi dengan beberapa student Jepun dulu, dalam surat, English mereka sungguh perfect...

Mungkin Miyuki turut mengayat? hheheheheheh

 
At 5/4/06 12:57 AM , Blogger sinaganaga said...

Lama tak beli daging ayam halal di Kobe. :)

 
At 5/4/06 3:46 PM , Blogger Unknown said...

ermm kalau dok kat sana cuba la makanan sana... tapi carik yg halal je la..

 
At 5/4/06 5:47 PM , Blogger BooK said...

daging ayam di sini. murah. wings sahaja. tetapi.

 
At 6/4/06 12:47 AM , Blogger kunci hilang said...

pertama sekali saya ingin mengucapkan syabas kepada tuan tanah kerana sudut pandangan kamu terhadap Miyuki yang agak berbeza dangan pendapat-pendapat lain. Jawapan saya? Ada perkaitan dengan fakta sejarah dan geografi.

peti ais, memang selalunya kita tidak membebaskan fikiran kita. Siapa sangka seorang gadis timur yang berstatus ‘low profile’ seperti Miyuki mampu memberi kejutan sebegitu.

Jadi ‘siapakah’ yang menduduki tempat pertama menurut soalan gadis tersebut? Untuk dibincangkan secara umum di sini nyata ia bukan persoalan yang objektif.
-wink- .. Lalu kamu, hana kirana yang ber'emoticon' wajah kemerah-merahan harus berunding dengan gitarletrik untuk menentukan pemenang gelaran tersebut.

Ah, usah risau. Jawapannya ada pada semua.

kadok & sri, pada pendapat saya Miyuki memang jujur kerana saya tidak pernah mendengar dia berbohong. Ya, saya tahu kalau dia berbohong. Dan saya juga tahu, dia comel. Seperti kata amyz. Amyz, saya percaya gadis jepun itu pasti ingin berkawan dengan kamu jika dia tahu tentang komen kamu itu.

sleepless in gelugoq,
eh, kamu juga suka berkira-kira ya?

lynn,
Melangkah ke atas bukit, belok ke kanan. Di situ, mungkinkah dapat saya temui gerai nasi lemak?
Ini berita baik. Ya, nanti saya singgah. ;)

esis,
Jujur, pasti.
Lurus, tidak.

zino, nama Haslam bukan asing lagi. Jadi tidak hairanlah jika ramai yang berkongsi nama itu. Sedangkan saudara Yusof yang pernah berlakon di dalam Bukit Kepong itu juga berbinkan Haslam. Ah ha.. saya gelak bila membaca komen dari kamu, keng tembaga. Sebabnya saya memang menjangka akan ada yang bertanyakan soalan tersebut. Tidak sangka pula soalan itu datang dari syeikh. :)

kak lady, sudah faham ke? Macam tidak aje. ;)

mydinz,
Mungkin dia tidak kenal Siti Nurhaliza. Yang saya tahu, dia meminati lakonan Johnny Depp di dalam Edward Scissorhand.
Orang yang bertangankan gunting, jika memang wujud, tidak syak lagi, boleh mencabar kedudukan tempat pertama 'wonder of the world'.

alex lacey,
kawan-kawan kamu yang menulis surat tersebut mungkin boleh dikategorikan sebagai antara yang mahir menulis di dalam bahasa inggeris. Dan tidaklah mengejutkan jika mereka tidak semahir itu di dalam pertuturan.
Majoriti orang jepun hanya mula mempelajari asas bahasa inggeris ketika di junior high school, ketika di usia remaja. Asas itu, sama seperti yang adik-adik kita di tadika atau tahun satu pelajari ketika ini.

syikin,
kalau ia disiratkan di dalam bahasa jepun, pasti mereka faham. Kadang-kadang tidak juga. ;)

sinaganaga,
dulu.
Ada kalanya saya singgah di kedai runcit Kobe Grocers. Membeli bekalan daging lembu dan ayam. Tidak mahal. Ayam sadia dari Brazil yang dibekukan itu. Saya percaya, ia jadi kegemaran kamu juga waktu dulu-dulu.
Jadinya selepas solat Jumaat, jika ada barangan basah yang dibeli, sebaiknya singgah ke rumah dulu untuk diletakkan dalam peti ais. Bagaimana itu. Kembara dari Kobe ke Osaka sambil membawa ayam beku.
Dulu.

Hari ini. Lebih selesa membuat tempahan melalui internet. Terus hantar sampai ke rumah.

orochimaru-sama,
sudah pasti. Saya suka tempura.
Kawan saya yang sudah hampir lapan tahun menetap di sini pula, sampai hari ini tidak mampu mengunyah dan menelan sushi.

loppies,
kata orang, tempat jatuh lagi dikenang. Inikan pula tempat beribadat.

book
di sini juga ada daging ayam dari Australia. Dibekalkan ke cawangan-cawangan restoran masakan itali. Saizeriya.

 
At 6/4/06 1:02 AM , Blogger sinaganaga said...

Kunci,
Kembara beli ayam aku lebih jauh. Dari Toyama ke Kobe. Pergi dengan 2 baldi. Balik dengan 2 baldi + ayam. Ha ha.

 
At 6/4/06 4:21 AM , Anonymous Anonymous said...

Hi Kunci Hilang..

Salam kenal dari Surabaya-Indonesia.

Mengenai Quran Digital itu, insha Allah justru dia akan membuat kita semakin ter-kondisi untuk selalu menjaga diri kita selalu dalam keadaan suci berwudhuk..:)

Itu karena kita memperlakukan Quran digital itu sama seperti Quran biasa kan?

Peace

Wass

Dr.Rosalina Zulkarnain

http://keluargazulkarnain.blogspot.com

 
At 6/4/06 1:35 PM , Anonymous Anonymous said...

Miyuki kau sama nama ngan sinaganaga. kebetulan? atau panggilan umum utk gadis jepun?

 
At 6/4/06 2:09 PM , Blogger zizie ali said...

jawat:
saya pun nak tanya soalan yg sama kpd kuncihilang. samakah panggilan 'miyuki' tu dengan panggilan 'mek' di kelantan?

pstt..miyuki naga suka koko panas, miyuki kunci suka apa?

 
At 7/4/06 12:20 AM , Blogger kunci hilang said...

dr.ros,
trimas. Mungkin saya bisa terkondisi juga jika memilikinya.
(Maaf, saya sekadar cuba mempraktikkan bahasa tetangga. Betulkah penggunaan ini?)

jawat & zizie ali,
Miyuki bukan panggilan umum. Tidak digunakan seperti gelaran 'mek' di Kelantan. Boleh jadi satu nama yang cukup digemari oleh ibu bapa di Jepun untuk diberikan kepada anak perempuan mereka yang comel.

Dan kebetulannya, saya mengenali dua Miyuki.

Pertama, Nakajima Miyuki, penyanyi popular lagu irama melankolik. Berasal dari Sapporo. Dilahirkan pada tahun 1952. Cantik orangnya. Sudah mula menyanyi sebelum saya dilahirkan.

kedua, Aida Miyuki.
Berasal dari Yamaguchi. Dilahirkan pada awal 80an. Tidak tahu menyanyi. Comel. Suka menonton lakonan Johnny Depp.

psst.. untuk koko panas atau slurpee hijau, ajukan saja kepada sinaganaga.
;)

 
At 7/4/06 12:29 AM , Blogger kunci hilang said...

sinaganaga,

saya suka mengandaikan kembara Kobe-Toyama itu dilakukan dengan menaiki JR. Pasti havoc.

Bayangkan, menembusi laluan masuk bertiket sambil menjinjing dua baldi.

Bayangkan juga, anone.. yang berskirt pendek bergeselan dengan baldi berisi ayam beku di dalam keretapi.

Ouch!

 
At 7/4/06 2:06 PM , Blogger Sir Mute Key Chicks said...

salam perkenalan.hari pertama menjengah ke blog encik kunci.
kirim salam dengan miyuki tak tak pandai membaca bahasa tersirat itu.
kamu dan naga berkongsi satu miyuki?

ps:aper maksud eight wonder of the world tuh?

haha

 
At 8/4/06 12:16 AM , Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Haslam? beristerikan orang jepun....? Syukurlah....

 
At 8/4/06 4:44 AM , Blogger Idham said...

sungguh indah sesekali membaca blog di tulis penuh dalam bahasa melayu. Jarang sekali bertemu...

saya yang tak tau langsung berbahasa jepun,
idham.

 
At 8/4/06 10:08 AM , Anonymous Anonymous said...

hahaha. lurus sungguh pemikirannya

 
At 8/4/06 1:38 PM , Anonymous Anonymous said...

dia tak mahu tahu siapa di no 9?

 
At 9/4/06 5:47 PM , Blogger Em said...

Salaams

U didnt tell us what you told her?

Tell us how you jawab her ok?

 
At 10/4/06 5:28 AM , Blogger Elle Abdollah said...

alaa, i don't understand :(

 
At 12/4/06 2:41 AM , Blogger kunci hilang said...

semut,
salam kenal.
Nanti saya sampaikan, kalau saya jumpa lagi dengan Miyuki.

Oh. Miyuki yg sama? Pastinya tidak. :)

p/s. maksudnya, err.. ermmm.. ouch!

blackpurple,
saya juga tumpang gembira. Dan bersyukur.

blown away,
kata guru saya, bahasa itu indah. Mungkin ada benarnya. Apa juga bahasa, ia boleh menjadi indah.

Saya pula, yang tidak tahu berbahasa kantonis. :)

op,
belum tentu lurus. Siapa tahu?

ron97,
tidak pula dia bertanyakan posisi kesembilan itu. :)

em,
setiap soalan pasti ada jawapannya.
Ya, saya akan khabarkan. Di suatu hari yang damai nanti.

*elle!'?,
Tidak faham di mana?

 
At 12/10/08 4:20 PM , Blogger zura lias said...

selamat hari raya en kunci..ingat dah lama tak berblog..bukak2..manyak dah entry..maap zahir batin..:D

p/s: masih pakai id ym lama?saya udah tukar id ym baru..so..sy udah lupa id-id yg ada kat ym lama yg dah kene hack..boleh bg id ym balik?kalo xmo xpe..sies, x marah.. :D

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home